LUMA-VIIKKO 2013

Marraskuun toisella viikolla koulussamme vietettiin jo perinteeksi muodostuneen tavan mukaan LUMA-viikkoa eli luonnontieteiden ja matematiikan teemaviikkoa. Teemaksi oli tänä vuonna valittu GLOBEn hengessä ilma ja ilmasto. LUMA-toiminnan suunnitteluun ja toteutukseen osallistui opettajien lisäksi myös runsaslukuinen joukko fysiikan, kemian, biologian, maantieteen ja matematiikan opetusharjoittelijoita.

Biologiassa ja maantieteessä ilmastoteemaa lähestyttiin monin eri tavoin. Vitriiniin koottiin näyttely, jossa karttojen avulla esiteltiin kaksi vaihtoehtoista skenaariota tulevasta maailmasta – merenpinnan nousun seurauksena maailmankartat piirretään uusiksi. Lisäksi näyttelyssä pureuduttiin lämpenemisen seurauksiin havainnollisen materiaalin avulla. Koko viikon ajan oppilailla oli mahdollisuus myös vastata ilmastoaiheiseen tietovisaan.

Toimintailtapäivässä havainnollistettiin, mitä seurauksia on lämpenemisestä johtuvien sään ääri-ilmiöiden voimistumisella. Esimerkiksi nostettiin sään ääri-ilmiöiden vaikutus öljyonnettomuusriskiin. Asiasta oli haastateltu merikapteenia, jonka vastaukset olivat kuultavissa tapahtumassa. Välitunnin aikana oppilaat aiheuttivat öljyonnettomuuden pesuvadissa ja korjasivat tuhoja. Toiminnan lisäksi soluaulassa kerrattiin ilmastonmuutoksen problematiikkaa myös kuvien avulla. Tempaus veti paikalle lukuisia oppilaita.

Synkkien skenaarioiden vastapainoksi yläkoulun ja lukion päivänavauksessa opetusharjoittelijat esittelivät toiveikkaalla otteella lukuisia ratkaisukeinoja ilmaston lämpenemisen hillitsemiseen. Luma-viikon tapahtumat järjestettiin yhteistyössä biologian ja maantieteen aineenopettajaharjoittelijoiden ja aineenopettajien kanssa.

ILMASTOLUENTO

LUMA-viikko polkaistiin tänä vuonna käyntiin jo lokakuun lopussa, kun torstaina 31.10. pidettiin kaikille lukiolaisille suunnattu luento ilmastonmuutoksesta. Saimme koulullemme vierailemaan ilmastontutkija Ella-Maria Kyrön Helsingin yliopistolta. Kuulimme luennolla runsaasti uutta tietoa ilmastonmuutoksesta ja sen tutkimuksesta. Ella-Maria Kyrö on asunut tutkimustyönsä vuoksi mm. Etelämantereella ja Huippuvuorilla, joten näimme myös huikeita kuvia polaarialueilta sekä saimme tietoa siitä, millaista on asua ja tehdä tutkimusta arktisissa olosuhteissa.

Luento streamattiin ja se on katsottavissa Globe-Finland -etusivun linkistä.

WP_20131031_08_29_18_Pro WP_20131031_08_54_40_Pro WP_20131031_09_00_27_Pro

LUMAA ALAKOULULLE

Seuraava LUMA-tapahtuma järjestettiin ke 6.11. yhdelle alakoulumme 4. luokalle. Kyseessä on sama luokka, joka on jo aiempina vuosina osallistunut aktiivisesti fysiikan ja kemian LUMA-toimintaan. Oppilaat osasivatkin odottaa innolla työpisteitä, joita oli valmisteltu kahden opettajan ja viiden opetusharjoittelijan voimin. Viidessä eri työpisteessä tutkittiin mm. ilmakehän kaasuja, ilmanpainetta ja hiilidioksidisammutinta seuraavasti:

1.       Nestetyppipiste: Olimme hankkineet AGA:lta 5 kg nestetyppeä, jolla tehtiin klassisia jäähdytyskokeita ja keskusteltiin ilman typestä.

DSCF9787 DSCF9760 DSCF9777

2.       Tyhjiöpumppupiste: Tutkittiin, miten puolitäyteen puhallettu ilmapallo käyttäytyy, kun se joutuu tyhjiöön.

DSCF9758

3.       Ilmanpainepiste: Täytettiin juomalasi vedellä, laitettiin lasin päälle pahvinpala ja käännettiin lasi alassuin. Pohdittiin, miksi vesi pysyy lasissa.

DSCF9749

4.       Kynttiläpiste: Valmistettiin hiilidioksidia soodan ja etikan avulla ja sammutettiin kaasun avulla kynttilä. Tutkittiin myös, mitä tapahtuu, kun palava tuikkukynttilä on lautasella, jossa on vettä, ja kynttilän päälle asetetaan alassuin tyhjä juomalasi.

DSCF9771

5.       Pillipiste: Puhallettiin pillillä veteen, jossa oli BTS-indikaattoria. Pohdittiin hiilidioksidin reaktiota veden kanssa.

DSCF9751

LUMAA YLÄKOULUSSA JA LUKIOSSA

        Yläkoululaisille ja lukiolaisille toteutettiin fysiikassa ja kemiassa ilmastoteemainen LUMA-visa. Visassa oli kymmenen kysymystä, jotka oli aseteltu kuvien ja muun oheismateriaalin kera vitriiniin.

DSCF9796 DSCF9791 DSCF9789DSCF9795

 Oppilaat voivat vastata kysymyksiin viikon ajan lapuille, joita varten fysiikan ja kemian soluaulassa on palautuslaatikko. Kolme parasta palkitaan myöhemmin koko koululle pidettävässä päivänavauksessa. Visa on vielä käynnissä, joten jäämme jännityksellä odottamaan vastauksia…

 DSCF9799 DSCF9800